AB Höganäshem

 

E-faktura

E-faktura är ett enkelt och smidigt betalsätt som innebär att du inte längre får pappersfakturor. Istället skickas fakturan elektroniskt till din bank. När du granskat fakturan är det bara att godkänna betalningen, alla uppgifter är redan ifyllda. Fakturan sparas sedan på banken. Fördelarna med e-faktura är många:

  • Bidrar till minskad miljöbelastning eftersom de skickas elektroniskt.

  • E-fakturan är skyddad så att inga uppgifter i den kan förändras eller läsas av någon annan.

  • Alla e-fakturor finns samlade i minst 18 månader i din internetbank.

  • Alla uppgifterna är ifyllda vid betalning, inget krångel med OCR eller bankgironummer.

  • Du godkänner själv fakturan innan betalningen genomförs.

  • Enkelt att ta emot och betala e-fakturor var du än befinner dig i världen.

  • E-faktura är en kostnadsfri tjänst.

Frågor och svar:

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Via din internetbank, där letar du upp listan över de företag som är anslutna till e-faktura. Välj AB Höganäshem och fyll i anmälningsformuläret.

Vilken information finns på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma information som finns på pappersfakturan.

När får jag e-fakturan?

Den kommer till din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle fått pappersfakturan.

När skall e-fakturan betalas?

När du har kontrollerat och godkänt din faktura ser banken till att e-fakturan betalas på förfallodagen.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura?

Banken meddelar dig när det finns en e-faktura att betala.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig för e-faktura på den nya banken.

Kan man få e-faktura med autobetalning?

Autobetalning är en förlängning av e-faktura. Du får en e-faktura men istället för att själv logga in och godkänna den så kan du aktivera autobetalning, som alltså självmant godkänner e-fakturan du får. Fördelen med detta är ju att du får en faktura, något du oftast inte får på autogiro. Du måste beställa vilka e-fakturor du vill ha autobetalning på och välja konto för betalning av fakturans belopp. När du valt autobetalning kommer e-fakturans belopp att tas ut från ditt konto bankdagen innan förfallodagen och du kan ändra eller ta bort betalningen fram till uttagsdagen. Ett alternativ istället för att använda dig av autogiro och e-faktura.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, du kan ansöka om att dina e-fakturor ska betalas med autogiro. Det innebär att du får en e-faktura, som inte behöver godkännas och som automatiskt betalas på förfallodagen. Alternativt anmäler du dig till e-faktura med e-betalning se fråga ovan.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura och följer instruktionerna.

Vart vänder jag mig om jag har fler frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalning, kontakta din bank. Har du frågor om innehållet i fakturan, kontaktar du AB Höganäshem.