AB Höganäshem

 

Frågor och svar för bostadssökande

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Hur många lägenheter kan jag lägga intresseanmälan på?

  • Du kan ha maximalt fem intresseanmälningar samtidigt.

  • När jag ska söka lägenhet står det att jag är spärrad. Varför är jag det?

  • Anledningen till varför du är spärrad kan bero på olika saker.

    Om du har fått ett erbjudande skickat till dig som du inte har svarat ja eller nej på blir du automatiskt spärrad. Efter tre månader hävs denna spärr.

    Om du tackar ja till visning men inte kommer, eller om du kommer till visning men inte lämnar besked, så blir du också spärrad från att söka lägenhet i tre månader.

    Om du tackar nej till tre lägenheter inom en tremånadersperiod blir du även då spärrad från att söka lägenhet i tre månader.

    Under den tiden du är spärrad händer ingenting med dina poäng – du blir fortfarande tilldelad en poäng per dag.

  • Vad händer med mina köpoäng när jag får en ny lägenhet?

  • När du får en ny lägenhet hos Höganäshem nollställs dina poäng. För att åter samla köpoäng behöver du logga in på Mina Sidor och skapa en ny intresseanmälan. Poängen börjar räknas från den dagen du utför aktiveringen.

    Skulle du flytta till en annan hyresvärd nollställs poängen. Vill du vid något tillfälle samla poäng hos Höganäs igen aktiverar du dig som sökande via Mina Sidor. Poängen börjar räknas från dagen du utför aktiveringen.

  • Behöver jag uppdatera mitt konto för att stå kvar som bostadssökande?

  • Du måste logga in och uppdatera dina uppgifter minst en gång under en tolvmånadersperiod för att stå kvar i vår bostadskö.

  • Jag har inte tillgång till dator eller internet, hur gör jag för att söka lägenhet?

  • Du kan besöka oss på kontoret på Östra Parkgatan 2, vi har en dator i receptionen som är avsedd för besökare. Vi hjälper gärna till med registrerinen på plats. När du sedan har registrerat dig som sökande går det bra att ringa till oss, så informerar vi om lediga lägenheter samt hjälper dig att lägga en intresseanmälan.

  • Kontaktar ni mig när det finns en ledig lägenhet som passar mig?

  • Det har vi tyvärr ingen möjlighet att göra. Registrera din e-postadress så får du e-post när det finns en ledig lägenhet som matchar dina önskemål.

  • Kan jag överlåta mina poäng till någon annan?

  • Nej. Poängen är personliga och knutna till det personnummer som finns registrerat på kontot.

  • Kan jag och min medsökande slå ihop våra poäng?

  • Nej. Tänk också på att ha var sitt konto utifall den händelse att ni skulle separera. En medsökande har inget eget konto och därmed inga egna köpoäng.

  • Jag känner en som fick en lägenhet, men den personen har inte stått i kö lika länge som jag. Hur kan det vara så?

  • Troligtvis beror det på att ni har sökt olika lägenheter. Hur många poäng som krävs för att få en lägenhet varierar, det beror på vad de som sökt lägenheten har för köpoäng. Eftersom det är olika personer som söker olika lägenheter varierar köpoängen.

  • Hur samlar man köpoäng?

  • När du har registrerat dig som sökande hos Höganäshem får du en poäng för varje dag du varit anmäld i bostadskön. För att stå kvar i kön behöver du uppdatera dina uppgifter en gång per år.

  • Hur lång tid tar det innan jag får en lägenhet?

  • Hur många poäng som krävs för att få en lägenhet varierar beroende på område, storlek, hyra och så vidare. Därför är det väldigt svårt att säga hur lång tid det tar innan du får en lägenhet. Det ser olika ut från gång till gång, då det är olika personer som lägger intresseanmälan.

  • Kan jag betala hyran med e-faktura?

  • Ja, du anmäler det via din internetbank. Läs mer här.