Frågor och svar för hyresgäster
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
-
-
Jag ska säga upp min lägenhet. Hur lång är uppsägningstiden?
-
-
Kontraktet ska sägas upp minst tre månader innan du ska flytta. Uppsägningstiden räknas från nästa månadsskifte efter uppsägning, alltså tre hela kalendermånader. Uppsägning ska göras skriftligen. På baksidan av ditt hyresavtal finns möjlighet att skriva en uppsägning, men det går också bra använda ett vanligt papper eller en förtryckt blankett. Mer information finns här.
Vid dödsfall kan dödsboet inom en månad från dödsfallet säga upp hyresavtalet med en månads uppsägning räknat från närmast kommande månadsskifte. Mer information finns här.
-
-
Jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand. Hur gör jag?
-
-
Om du funderar på att hyra ut din lägenhet i andra hand ska du lämna in en ansökningsblankett och intyg till oss för att få vårt godkännande till uthyrningen.
Tillstånd kan lämnas om du inte själv har tillfälle att använda din lägenhet och har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, t ex arbete eller studier på annan ort. Mer information finns här.
-
-
Jag ska flytta från min lägenhet. När måste jag lämna nycklarna?
-
-
När hyrestiden har löpt ut ska du senast påföljande dag lämna lägenheten klockan 12.00. Infaller den dag då lägenheten skall lämnas på en helg, annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det istället ske nästa vardag.
Kontakta din bovärd ca 1 vecka innan du flyttar för att komma överens om tid för avflyttningsbesiktning. Tänk på att all utrustning som tillhör bostaden, t ex dörrar, hatthylla, gardinbeslag mm, måste finnas i lägenheten vid besiktningen. Lägenheten ska vara tömd och ordentligt städad, det gäller även balkong, förrådsutrymmen och eventuellt garage.
-
-
Vem kontaktar jag om det uppstår något fel i min lägenhet eller i fastigheten?
-
-
Felanmälan görs dygnet runt via Mina sidor.
Har du inte möjlighet att logga in kan felanmälan istället göras på telefonnummer 042 - 33 78 70, måndag-fredag mellan klockan 09.30-11.00.
Vid akuta fel efter ordinarie arbetstid ringer du till 070-39 10 199. Detta nummer rings endast vid akuta fel i din lägenhet när det är fara för fastigheten.
Akuta fel är inte droppande kranar, ej fungerande spisplattor, trasiga säkringar eller liknande. Detta felanmäler du som vanligt. Efter kontorstid är det Taxi Höganäs som tar emot samtalen.
Ohyra
Upptäcker du skadedjur i lägenheten ska du omedelbart kontakta Nomor på telefon 0771 - 122 300 , för kostnadsfri behandling. Tala om att du är hyresgäst hos Höganäshem.
-
-
Jag är i akut behov av en annan lägenhet, kan jag få förtur?
-
-
Förtur i bostadskön fordrar speciella skäl såsom medicinska eller sociala. Vid t.ex. planerad om- och tillbyggnation eller försäljning kan förtur ges vid avstående av besittningsrätt. Förtur kan också ges i bostadsområdet vid behov av hiss eller bottenvåning på grund av exempelvis ålder, sjukdom eller rörelsehinder.
-
-
Jag tycker att det är kallt i lägenheten. Vad kan jag göra?
-
-
- Se till att termostaterna är ställda i maxläge.
- Se till att soffor eller långa gardiner inte hindrar värmespridningen från elementet.
- Tänk på att vädra på rätt sätt. Tvärdrag en kort stund ger bra med frisk luft och samtidigt kyler du inte ner din lägenhet.
- Har du ändå inte 21°C när du mäter temperaturen mitt i rummet en meter över golvet så gör du en felanmälan.