Att göra en felanmälan när du upptäcker ett fel i lägenheten är viktigt för att vi ska kunna förhindra att större fel och skador uppstår. Läckande element, rinnande toalettstolar och kranar bör anmälas så fort du upptäcker det. Om ett fel uppstår med en större skada som följd, och du inte har anmält det, kan du bli ersättningsskyldig.
Vår service omfattar inre och yttre skötsel i våra fastigheter. Tänk på att du som hyresgäst kan hjälpa till genom att vara rädd om gemensamma utrymmen.
Fel i lägenhet eller fastighet anmäls på följande sätt:
Mina sidor
När du är inloggad på Mina sidor, smidigast i appen, kan du göra felanmälan dygnet runt.
Telefon
Felanmälan på telefon når du på 042-33 78 70 varje helgfri vardag mellan kl 07.30 och 08.30.
Du kan också kontakta din bovärd. Vem som är din bovärd ser du på anslagstavlan i trapphuset, här på hemsidan under Kontakta oss, eller om du loggar in på "Mina sidor" och klickar på "Min bovärd" .
Akuta fel
Om det är fara för fastighet eller person och felanmälan eller Höganäshem har stängt, så ringer du 0703-91 01 99. (Under icke ordinarie arbetstid är det Taxi Höganäs som tar emot joursamtal på detta nummer.)
Vad är akut och vad är det inte? Klicka här för mer info.
Felanmälningar som inte ska anmälas till Höganäshem
Filter till köksfläkten
Filtret i köksfläkten behöver rengöras regelbundet. Du rengör filtret själv eller köper nytt filter om det behöver bytas.
Glödlampor
Trasiga glödlampor eller lysrör byter du själv. Samma regler gäller även lampor i ugnen och i kyl/frys.
Problem med TV och bredband
- Felanmälan gällande CPE/mediaomvandlare gör du via denna länk: https://zmarket.se/privat/felanmalan. Om CPE:n lyser med fast blått sken funkar den, om den blinkar blått ska den felanmälas till ovanstående mailadress.
- Felanmälan gällande bredband/TV felanmäler du hos din tjänsteleverantör
- Felanmälan gällande Telia kollektiv TV och TV boxar anmäler du till Telia på 90 200
Till och med 31 mars ska du som har kabel-tv via Comhem ringa till Comhems kundtjänst för felanmälan, på telefonnummer 0771-55 00 00. Du som har TV via Connect TV ska ringa Connect TVs kundtjänst för felanmälan, på telefonnummer 040-615 00 00. Om du får problem med ditt bredband (internet, ip-tv eller ip-telefoni) ska du ta kontaktmed din bredbandsleverantör.
Stopp i avloppen
Golvbrunn i dusch och vid badkar är hyresgästens ansvar att hålla rent. Mindre stopp i vattenlås i badrum och kök åtgärdas av hyresgästen själv. Skruva aldrig själv isär några delar av vattenlåset eller avloppssystemet under diskbänken utan lämna en felanmälan om stoppet inte går att åtgärda.
Trasiga persienner
Persienner är inte något som tillhör lägenheten. Du ansvarar själv för anskaffning och reparation av dessa.
Skruvar som lossnar
Vi är tacksamma om hyresgästen själv gör enklare justeringar av skruvar, lister och liknande som lossnat. Klarar du inte det, så hjälper vår reparatör till.
Skadedjur
Om du har problem med skadedjur (t ex myror, getingar mm) så ska du ringa till Nomor på tfn 0771-122 300. Tala om att du bor hos Höganäshem.
Innan du felanmäler
Vitvaror
Om någon av dina vitvaror inte fungerar eller inte håller rätt temperatur, ska du först kontrollera säkringar och eventuell jordfelsbrytare. Säkringar köper och bekostar hyresgästen själv. Om det fortfarande inte fungerar gör du en felanmälan.
Problem med el
Om du får problem med elen kontrollerar du först dina säkringar och eventuell jordfelsbrytare, innan du felanmäler. Om du bor i en radhuslägenhet så kontrollerar du även huvudsäkringen. Dessutom – har du ett gällande elavtal?
|